Asian Invasion & balen in je eentje down under - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Lonneke Waard - WaarBenJij.nu Asian Invasion & balen in je eentje down under - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Lonneke Waard - WaarBenJij.nu

Asian Invasion & balen in je eentje down under

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

19 September 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

wowow, vorige verslag zovaak bekeken, dat had ik niet verwacht zeg!

Nieuw-Zeeland, het land van de Kiwi's zou je zeggen. Nouuu, mij was al snel duidelijk dat het het land is van de Aziaten. Nondeju zeg, ik denk oprecht dat 60% Aziatisch is hier. Overal waar je kijkt: Aziaten. En nou is daar opzich helemaal niks mis mee natuurlijk. Deze mensen zijn vaak ontzettend vriendelijk en lief, MAAR, we kunnen het niet ontkennen: Voor ons lijken ze toch echt veel op elkaar. Het klinkt stom, het klinkt bevooroordeeld en misschien een beetje kort door de bocht, maar ik heb het echt ondervonden. Ik heb namelijk, naast mijn gezellige oerhollandse roomie Sanne, een Chinese roomie. Ontzettend lief meisje, maar iedere keer denk ik haar overal tegen te komen. Ik denk dat ik al wel 6 keer hoi heb gezegd tegen 'haar' terwijl ze dat niet bleek te zijn. Nou, dan voel je je echt wel dom, kan ik je vertellen.

De kloof tussen haar en mij is heel groot. Ze spreekt niet zo goed engels, dus communiceren is een beetje lastig. Verder lijkt het zo, dat ze mij als 'beter' ziet dan zichzelf en dat is soms heel ongemakkelijk. Als ik haar wat vraag, komt ze naar me toe GEREND om antwoord te geven, of staat ze op wanneer ze zit om te antwoorden. Ookal staat ze op 2 meter afstand. Als ik op haar deur klopt, komt ze naar me toe gerend, als ze iets te eten heeft gemaakt, komt ze op mn deur kloppen om te vragen of ik het wil proeven, en als ik het lekker vind, wil ze dat ik het houd. Ondanks dat dat haar avondeten was. Dit doe ik natuurlijk niet en eerlijk is eerlijk, zodra ik 1 hap genomen heb kan ik 3 flessen water achterover hengsten, want my god wat is dat eten pittig! Toen ik er net was, had ze 'popo' (?) fruit klaargemaakt. Ze klopte op mijn deur en hield het bord onder mijn neus. Maar doordat ze niet goed engels spreekt, wist ik niet wat ze bedoelde, dus vroeg ik of ik het moest proeven? Ja dat leek de bedoeling te zijn. Ik dus geproefd en het was best oke, niet bijzonder. Ze vroeg of ik het lekker vond en beleefd als ik ben, antwoordde ik met ja. Toen wilde ze mij dus dat hele bord geven, terwijl ze dat had klaargemaakt voor zichzelf. Dat soort dingen vind ik lastig, want het is onbeleefd natuurlijk om het niet aan te nemen, maar ik wil ook niet dat zij dat aan mij geeft, terwijl ze dat voor zichzelf heeft gemaakt. Aan zulk soort dingen, merk je heel goed het verschil van gewoonten.

Wat ik jammer vind aan deze 'Asian Invasion' is dat je bijna niet meer het idee hebt dat je in Nieuw Zeeland bent. Bijna alle eettentjes die er zijn, zijn koreaans, chinees, indisch, japans etc. Echt typische Nieuw-Zeelandse dingen zie je zo gewoon bijna niet. Het appartementencomplex waar ik in verblijf wordt gerund door Aziaten, het restaurantje in het appartement is Taiwanees, de kleine supermarkt verderop is Indisch etc. Nu is Auckland ook een grote stad en zal dat in de rest van Nieuw-Zeeland anders zijn, maar ik vind het een beetje jammer dat het hier zo is. Ik had gehoopt, ook in Auckland, wat meer Nieuw-Zeelandse cultuur te proeven.

Verder is Auckland een grote, nieuwe stad. Veel hoogbouw en veel amerikaanse, maar ook Europese invloeden. Queenstreet is de populairste straat, waar ook het meest te beleven valt. Hier wemelt het van de winkels, aziatische eettentjes en fastfoodketens. Hier en daar vind je nog een Irish pub of een Belgisch biercafe.

Het appartement waar ik verblijf is klein, kaal en ongezellig. Oh oh oh wat goede reclamefotografie al niet kan doen... Het verblijf is duur, 220 nzd per week, 140 euro. Voor 4gb internet waarmee je dan een week mag doen, betaal je alweer 20 nzd. En 4gb is niks, dus ik was er in 4 dagen al doorheen, YES. Ook is het internet zo slecht, dat een google search opdracht soms 5 minuten kan duren. Skypen zit er dus ook niet in. (Sorry pap en mam, voor niks die webcam gekocht!)

Het leven hier is ook ontzettend duur, for example: 1kg tomaten is 9 nzd. Iets van 6 euro dus. Geen tomaten voor mij, zoals je begrijpt. Vlees is heel duur, fruit is duur, naja eigenlijk is alles gewoon duur haha. Op een paar dingen na, zoals aardappelen, die zijn wel te doen.

Verder heb ik ook minder nieuws.

Mijn stage was absoluut niet wat ik ervan had verwacht.. Het was niet op hbo niveau en totaal anders dan ik in gedachte had. Er werd niet echt ontworpen, maar er werd veel styling gedaan. Ze pasten iedere keer hetzelfde trucje toe. Een slim trucje weliswaar, maar er werd niet ontworpen.

Ik heb dus, na 1.5 week al, met mijn baas, ouders en mentor overlegd en besloten te stoppen. Een andere stage hier in mijn vakgebied zit er ook niet in, aangezien die in Nederland al lastig te vinden zijn.
Ik heb ontzettend gebaald, vooral van de studievertraging die ik hierdoor ga oplopen, maar ik ben ook ontzettend opgelucht. Ik voelde me echt niet oke daar. Sinds ik gestopt ben, ben ik weer ontzettend opgeleefd.

Ik heb dus ook besloten om eerder naar huis te komen, om zo nog wat hertentamens te kunnen doen, zodat ik mijn studievertraging weer een beetje kan beperken. Balen, maar toch heel opgelucht.

Ik heb wel besloten, om in ieder geval nog te gaan reizen, want ik zit hier niet voor niks. Ik ben er nu, en wil ook alles eruit halen wat er nu in zit. Daarom heb ik wel een heel erg leuke planning voor de komende tijd:

Vanavond gaan we op roadtrip naar Rotorua, met 5 meiden, waarvan eentje ieder weekend naar Rotorua rijdt, omdat haar vriendje er woont. Zij vindt het fijn als er andere mensen meerijden, omdat die rit 3 uur duurt en ze zo ook mooi de kosten kan delen. Zondag avond gaan we weer terug.

Volgend weekend ga ik op een cavingtrip, hier gaan we glowwormcaves bezoeken! Supergaaf, allemaal lichtgevende wormpjes in een donkere grot.

Het weekend erop begint mijn echte avontuur, namelijk de 2 weken durende zuidereiland trip! 2 weken ga ik met een gezelschap van backpackers die ik dan leer kennen rondtrekken over het zuidereiland en langs alle bezienswaardige plekjes. We slapen op aparte plekken, zoals een lodge in een regenwoud, op een schapenfarm en een lodge in een berg. Na die 2 weken heb ik 1 uitrust dag en vlieg ik die dag erna naar Fiji! Daar ga ik een week eilandhoppen. Weer met backpackers of whoever meegaan. Heel veel snorkeltrips, zeilen, een onderwatergrot en zwemmen met mantaroggen jawel!
De 28e kom ik terug van fiji, waarna ik de 29e weer terugvlieg naar ons aller 'Olland, waar mijn ouders en Roes(!! Take notes pap en mam) mij de 31e om 9.15am ongetwijfeld op staan te wachten.

Na een flinke deceptie, dus toch hele toffe vooruitzichten!
Cheers y'all!

  • 22 September 2014 - 10:48

    Tante Wil:

    Hallo Lonneke,

    Nogmaals een bericht en nu... over vriendelijkheid!
    Ja, ondanks je moeite met een overdaad daarvan en
    - ja daar kan ik ook wel flauw van worden - dan heb je wijsheid nodig om ermee om te gaan, kan ik er erg van genieten als ik eindelijk eens een vriendelijk mens tegenkom! Die zijn met een zaklichtje te zoeken hier bij echte Hilversummers, hoewel ze zijn er wel.

    Zaterdag was ik na een fietstocht van zo'n 25 km (met nog 25 km te gaan) terechtgekomen in Amsterdam Bijlmer,
    metro Kraaijenest nadat ik een fout kaartnummer volgde bij Ouderkerk a/d IJssel. Geen kaart van Amsterdam bij me
    trouwens. En het fietspad lag totaal op de schop in Z.O., kon ook niet door een berm meer! Terug weer.... Geen
    bord of verwijzing te bekennen!

    Geen idee hoe ik naar Weesp kon komen en had geen kaart van Amsterdam bij me. Rare buurt, hangende zwarten overal, niet pluis gevoel en iemand sloeg achter me hard op metaal, vandalisme. Een gebed hielp me, en ineens kwam een Nederlandse vrouw voorbijlopen, die me via onconventionele weg de route naar Weesp uitlegde, via stoep en weer berm en benzinestation en hotel. Ja, dat lukte, maar bij het hotel was nog nergens een fietspad te bekennen, alleen autowegen zijn daar!
    Dus wilde ik net weer richting van de berm gaan,
    toen een auto naast me stopte op de parkeerplaats van het hotel en dezelfde lieve vrouw in haar auto me nagereden was, (ze moest toch in de buurt zijn, zei ze me) om aan
    te geven dat ik via een klein busstation naar de achterkant van het hotel moest gaan, want daar liep wel een fietspad!

    Ja, geweldig toch zulke mensen. Ik was al twee keer buiten mijn schuld verkeerd terechtgekomen! En was het zat aan
    het worden! Een engel op m'n weg, en eerder ook al
    een bezwete jogger, die bij bord 50 (vrijwel onleesbaar) net z'n ontspanningsoefeningen deed, die me bij Duivendrecht goed hielp, waar ik precies terecht gekomen was op dat moment!

    Ja, Chinezen, de grootste bevolkingsgroep op aarde!
    Onze goede God heeft er zoveel geschapen, omdat het
    een nederig, dienstbaar volk is. Wat hebben we niet veel in onze luxe, verwende, westerse wereld aan ze te danken, goedkoop eten, goedkope spullen eindeloos.... terwijl ze
    zichzelf opofferen om voor een klein loontje (vaak ver van huis in duistere fabrieken en kale naaiateliers) om voor ons
    te ploeteren ! Dus zo'n buur als je Chinese roomie, ik zou er maar wat dankbaar voor zijn, als je haar nog even ziet....

    En ja, Lonneke, wat me verdriet, we kennen elkaar eigenlijk niet, is dat je hier en daar stevige taal gebruikt in je blog. Daar schrik ik van...

    Dat je wijsheid krijge hoe verder... (zie ook mijn andere antwoord)

  • 22 September 2014 - 19:48

    Ineke:

    Hee lonneke,
    Dat klinkt allemaal fantastisch!
    Ga er lekker van genieten, die vertraging daar kom je wel overheen!
    Wie weet wat je nog voor studie-bruikbaars op je pad tegen gaat komen ook.
    Groetjes uit zeeland van ineke en vooral niks aantrekken van rare reacties,
    Zet 'm op en geniet ervan,
    en groetjes,
    Ineke

  • 22 September 2014 - 19:55

    Ans Van Aaken:

    Hallo lonneke,

    Wat ben ik trots op jou dat je er zo'n mooie oplossing voor hebt gevonden om
    Nu te genieten van Nieuw-zeeland misschien op een andere manier dan je gehoopt had
    Maar het is nu eenmaal zo dus geniet ervan meid

    Lieve groet Ans

  • 22 September 2014 - 22:16

    Lonneke:

    Wat een ontzettend lieve reacties dames:)! Doet me echt goed om te lezen! Heel veel wandelplezier in het Nederlandse Zeeland!

    Liefs Lonneke

  • 22 September 2014 - 22:41

    Ea:

    Hee lieve Lonnie,

    Ik wil je ook via deze weg laten weten dat je super moet genieten en dat ik heel jaloers ben! Ik vind dat je super leuk vertelt over al je belevenissen. Gelukkig praat jij niet over "zwarten" maar leg jij iedereen uit over jouw verwondering in het cultuurverschil en dat op een positieve manier!

    Spreek je snel weer kiwiiiiii!

  • 23 September 2014 - 10:04

    Tante Wil:

    Beste Ea en lezers,

    Oprechte excuses, dat ik in mijn reactie het woord
    "zwarten" gebruikte. Ik dacht er niet goed bij na.
    Dit zijn natuurlijk kostbare donkergekleurde mensen,
    veelal uit Afrika, illegalen die daar in kapotte opgelapte
    parkeergarages hun woonruimte hebben.

    Maar ook mensen met hun eigen verhaal, die in
    te kleine appartementjes moeten wonen, en daarom zeker
    op zo'n mooie avond samen de tijd op straat doorbrengen.
    Bovendien is er meestal geen werk voor hen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

September - Januari wonend in Auckland. Stage bij Homebase.co.nz.

Actief sinds 27 Juli 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 4806

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 06 Januari 2015

Stage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: